*

Sami Kilpeläisen blogi

Bernerin liikenneselvitys on shokki pienituloisille ja maaseudun asukkaille

Suomen haja-asutusalueella asuville pienituloisille ja tavallisille ihmisille ministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneselvitys oli shokki. Edelliset sukupolvet ovat verovaroista ja pilkkahinnalla annetuista maa-alueista luoneet merkittävän kansallisomaisuuden, tiet ja väylät.

Nyt pitkien matkojen alueella ja vanhoilla autoilla ajavat joutuvat maksumiehiksi. Esimerkiksi tuttuni, jonka perhe on kuusihenkinen ja jolla on seitsenpaikkainen tila-auto Previa vuodelta 2003, laski 40 000 kilometrin työ- ja sukuloimisajojen nostavan autoilun kustannuksia kaavaillun kilometrimaksujärjestelmän myötä nykytasoon nähden yli 3200 eurolla. Nyt autoilun kustannukset heillä on noin 3750 euroa vuodessa.

Miksi uusia liikenteen palveluja ei syntyisi ilman yhtiötä? Hallitus on saanut jo riittävästi kyseenalaista huomiota lähipiiristä löytyvistä yhtiöistä, ei kai tästäkin? Uskooko joku tosissaan, ettei yhtiö johtaisi ainakin osin verovaroin rakennetun kansallisomaisuuden arvon ja tuoton ulosmittaamiseen pois siitä tarkoituksesta, mihin se on rakennettu? Miksi minun esi-isäni ovat kaivaneet ojat omin käsin teiden varsiin ja antaneet maat puoli-ilman käyttöön? Ja kauhukuvana joku ulkomaalainen yhtiö ulosmittaa mittavat tuotot.

Miksi mobiilitoimijat eivät rakenna itse omaa toimintaympäristöään? Vaikuttaa jälleen pahemmalta kuin itänaapurin valtion omaisuuden yksityistäminen.

Yhtiöissä mennään aina kannattavuus edellä. Miksi yhtiö ylläpitäisi kannattamattomia tieyhteyksiä? Miten kävi postin palveluiden? Pohjois-Karjalassa ennen aamupäivällä tullutta päiväpostia saa odotella vielä ilta-viideltä. Käykö niin, että aura-auto käy silloin tällöin, jos silloinkaan?

Mihin katosi normipurku, kun nyt ollaan luomassa uutta byrokratiakoneistoa seuraamaan autoilijoita?

Nykyaikainen verojärjestelmä ei korvamerkkaa veroja sinne mistä ne otetaan? On kansanedustajien taidosta ja tahdosta kiinni, pidetäänkö tieverkon kunnosta kiinni vai ei. Kuka uskoo, että polttoainevero alenisi lopullisesti?

Jos autovero laskee, niin nouseeko autojen hinnat kuten Saksassa?

Kansallisomaisuuden yhtiöittämisen ja sen jälkeen uhkaavan yksityistämisen ohella kyse on myös ihmisten omaisuuden arvon romuttamisesta. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, niin ei ole.

Musta joutsen on ilmiö, joka ei ole ennustettavissa, sillä on valtava vaikutus ja osaamme kehitellä sille jälkikäteen selityksen.

Suomea ei voi johtaa kuin yritystä. Eikä edes yritystä voi johtaa näin. Rahanvalta ei saa mennä kansanvallan ohi. Katsotaan, kenen yritys on odottamassa tätä jättipottia.

Sami Kilpeläinen

 

Linkki:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien-autojen-autoverottomassa-hinnassa-piilee-uhka-saksa-esimerkkina

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Bernerin liikenneselvitys on shokki pienituloisille ja maaseudun asukkaille''

Sehän on totta jo nyt.

Keskusta on jo niin urbanisoitunut puolue. Minunkin naapurini myi autonsa, kun oli valittava ruoka tai auto.

Auton pito maatalouslomittajana nielaisi suuren osan palkasta, kun km-korvaukset leikattiin alle kustannusten.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuskin tässä nyt mikään laajamittaisempi hevosvarkaus voi mennä läpi. Vastustus on sen verran voimakasta ja yleistä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Jo pelkästään tämän asian takia olisi ensiarvoisen tärkeää, että Kansalaispuolue saisi Paavo Väyrysen heti eduskuntaan, kun valtiopäivät avataan. Toivottavasti blogisti voisi omalta osaltaan vaikuttaa tähän asiaan.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#3
Väyrynen on jo kyntensä näyttänyt ja käyttänyt.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

1#. Pekka
Vaikuttaako Bernerin visio jo sinne Viroon asti? Sano naapurillesi, että on huoleta. Me suomalaiset pidämme kyllä huolen siitä, ettei "annevirus" leviä merta edemmäs.
Tai kuka sen tietää? Virokin tarvii tieveroeuroja ja virolaisillahan on tuo tietsikkatekniikka tosi hyvin hallussa. Jos virus leviää sinne päättäjiin, niin "mustalaatikko" saattaa sielläkin aiheuttaa "kannanottoripulia".

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Blogisti Tyhmyri on pohtinut liikennekysymyksiä vähen laajemmalti:

https://tyhmyri.wordpress.com/2017/01/21/venalaine...

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Bernerin esityksen jääminen vaiheeseen on meille uuden auton ostoa harkitseville shokki. Nyt joutuu lykkäämään mersun ostoa kunnes autoveroasia on selvinnyt.

Käyttäjän MauriNygard kuva
Mauri Nygård

Otan osaa Juhani! Varmaan osaaottamassa on myös Juha Sipilä, joka kertoi tukevansa Berneriä. Ja kyllähän tämä hanke oli suurilta linjoiltaan sovittu jo hallitusta muodostettaessa Sipilän ja Bernerin ja vähän muidenkin kesken. Bernerin esitykseen liittyen seurantajärjestelmiä pitää tiukentaa ja lisätä siksi, että suomalaiset saattavat jossain vaiheessa herätä olevansa äänettömiä yhtiömiehiä maailmanlaajuisessa yhtiössä ilman kansallisvaltioita, ja pientä rettelöintiä voi silloin ilmetä. Valtuuksia "viranomaisille" kansalaisten vakoiluun ollaan päivän uutisen mukaan lisäämässä ilman Bernerin hankettakin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset