*

Sami Kilpeläisen blogi

Lopeta jo Anne Berner!

Jos minä olisin pääministeri, niin keskustan ministereistä vain Jari Leppä jatkaisi. Niin järkyttäviä lausuntoja ministerit suoltavat.

Moni tavallinen eläkeläinen Kainuussa, Hämeessä tai Lapissa saa eläkettä ehkä 700 tai 800 euroa kuukaudessa. He ajavat saksalaisella tai ehkä japanilaisella kansanautolla. Auto on ostettu joko viime vuosituhannen lopulla tai tämän vuosituhannen alussa. Työelämästä eläkkeelle siirtyneelle se ehkä on viimeisimpiä autoja, jota pidetään hyvässä kunnossa ja ajetaan maltillisesti.

Sairastumisen ja eläkepäivien varalla kerrytettyjä pieniä säästöjä harva uskaltaa autoon enää tuhlata.

Moni jo luuli päässeensä eroon tästä ääneen ajattelevasta ja tavallisen kansan arjesta erkaantuneesta ministeri Anne Berneristä. Mutta vielä mitä?

Oma auto on varsinkin syrjäseuduilla, maaseudulla ja maakunnissa käytännössä ainoa kulkuväline, jolla ihmiset pääsevät kotoaan töihin, kauppaan tai palveluita hakemaan. Joukkoliikenne voi toimia erinomaisesti ja aikataulutettuna pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupunkikeskittymissä, mutta vastaavasta palvelutasosta voi maaseudulla ja maakunnissa vain unelmoida.

Siksi on täysin järkyttävää tuhota tavallisten ihmisten elämä ministeri Bernerin tapaan vihjaamalla diesel- ja mahdollisesti bensiiniautojen alasajolla vuoden 2030 kieppeillä. Nykytekniikalla tehdyt hyvät autot kestävät helposti tuosta pidemmälle. Ei tavallisella ihmisellä ole varaa ostaa sähköautoa ja todeta, että omalle toimivalle autolle ei jää edes vaihtoraha-arvoa.

Missä on järki sähköautojen suhteen? Montako ydinvoimalaa tarvitaan ja rakennetaan, että saadaan sähköä näihin autoihin. Vai aiotaanko lisätä tuulivoimaloita kohtuuttomilla syöttötariffeilla ja säädetään kiivihiilellä tyynen ajan sähkövaje?

Jos jo kymmenessä vuodessa on autojen polttoaineenkulutus tullut 30-50 prosenttia alas, niin miksi ei anneta myös diesel- ja bensateknologian kehittyä?

Keskustan ministereiden sekoilulla ei ole ollut viime aikoina rajaa. On täysin käsittämätöntä, että EU:n ympäristövaliokuntaa kummarretaan, tuhotaan oma energiapolitiikka ja ministeri Mika Lintilä tekee virkavirheen luvatessaan tukia puupohjaiselle  etanolituotannolle.

Miten kauan kansan pitää näitä Bernerin elitistisiä autohaaveita kuunnella?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

23Suosittele

23 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Koko Suomen tulevaisuutta ei voi suuntailla 'kainuulaisten eläkeläisten' mukaan. 80% suomalaisista asuu jo taajamissa. Keskimääräinen autoilumatka on noin 40km päivässä. Paljon fiksua uudistusta liikenteessä voidaan ja pitää tehdä tältä pohjalta. Syrjäseutujen palvelut ja muut asiat voidaan järjestää sopivalla tavalla räätälöimällä.

Sähköautoilun tulevaisuuden energiatarpeesta annat vääristyneen kuvan. Oikeaa tietoa sinun asemassasi ja koulutustasolla löytää kyllä, jos haluaa, eli epäilen, että annat nyt tahallasi väärää tietoa. Populismia autoäijille.

Mitä tulee toiveeseen polttomoottorien teknologian kehittämiseen, niin se on osoittautunut turhaksi haaveeksi. Autoteollisuuslobby on vastaanhangoittelussaan aikaansaanut päästöhuijaukset, kartellit ja veronkierto-hybridit. Samassa ajassa samoilla pääomilla sähköinen liikenne olisi jo huimasti edempänä.

Suomen ei pidä missään tapauksessa jäädä jälkijättöisen poltomoottoriteknologian periferiaksi, kaikki muut menevät kohta ohi.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

"Koko Suomen tulevaisuutta ei voi suuntailla 'kainuulaisten eläkeläisten' mukaan"

Mitäpähän tuohon muuta voi sanoa että koko Suomen tulevaisuuta ei voi suunnitella kaupunkitaajamissa asustavien ihmisten ehdoilla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lukutaito, ohoi! Tarkistapa vielä uudelleen, mitä oikeasti kirjoitin.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #46

E.M.;"Lukutaito, ohoi! Tarkistapa vielä uudelleen, mitä oikeasti kirjoitin.
"

"Koko Suomen tulevaisuutta ei voi suuntailla 'kainuulaisten eläkeläisten' mukaan. "

Tarkistin hänen puolesta..yllä tarkistuksen tulos. Ihan oikeasti..toivottavasti et "opeta" nuorisoa ja herkässä iässä olevia.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Toivottavasti Bernerin poistumista takavasemmalle ei tarvitse odottaa seuraaviin eduskuntavaaleihin saakka. Sipilän hallitus bernereineen on harjoittnut uusliberaalista politiikkaa taustakuiskaajiensa tuella.
Suomen velkataakka ei ole laskenut. Työttömyyskin aika vähän osa-aikaisen työvoimaministerin johdolla.
Yhä syvemmälle EU:n ytimeen tämä hallitus Suomea navigoi. Kalliiksi käy.

Käyttäjän IrjaRntynen kuva
Irja Röntynen

Martti Issakainen: jo Lipposen Paavo aikoinaan esitti, että Suomen pitää olla kaikissa EU.n pöydissä ja ytimissä.
Mielestäni Berner näkee ja ajattelee kauemmas, ainakin 2030 luvulle asti.
Eikös siellä pääkaupunkiseudulla kehitetä koko ajan joukkoliikennettä ja lisätä metroja. Onko jokaisella työssä käyvällä oltava auto? Maaseudulla eläkkeellä pärjää ilman autoa, jos joku käy naapureista töissä.
Pärjäsin hyvin ilman autoa Viitasaarella 15 km.n päässä kylältä, kun pääsin naapurin rouvan kyydissä kylälle. Taksi tuli halvemmaksi kuin oman auton pakolliset vuosikulut. 2012 taksikulut olivat n. 2.350 €. Kerran viikossa ajoi kylätaksi vanhuksia ruokaostoksille, bussin hinnalla. Se on toistaiseksi lopetettu mutta ei mahdoton ajatus toimia taas myöhemmin.
Eläkkeelle päässeet pääkaupunkiseudulta palaavat mielellään mökeille ja muuttavat vakituisiksi asunnoiksi mökkejään.
Nyt 81 v. uskon Bernerin näkevän kauemmas kuin moni täällä kommentoija.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

"Jos jo kymmenessä vuodessa on autojen polttoaineenkulutus tullut 30-50 prosenttia alas, niin miksi ei anneta myös diesel- ja bensateknologian kehittyä?"

Nuo 30-50% ovat ne helpot prosentit, jotka ovat aikanaan jääneet ottamatta halpojen polttonesteiden takia. Seuraava 10% on 100% vaikeampaa ja äärimmäinen optimointi tulee muutenkin tuottamaan häiriöherkempiä ratkaisuja. Yhä useampi auto tulee jäämään tien poskeen ja ainoa vaihtoehto on tilata hinausauto paikalle ja korjauttaa se kalliilla korjaamolla.

Sähköauto on ollut 100 vuotta kehittämättä, joten siinä on ihan toisenlainen potentiaali. Mutta ei sekään tietysti mikään lopullinen ratkaisu onneen ole.

Muutenkin Berner tuntuu uskaltavan ajatella ääneen. Ellei ajattele ääneen ja ole valmis myös luopumaan omista ajatuksistaan muiden esitettyä parempia vaihtoehtoja, ei koskaan voi kehittyä.

Oma oikeassa oleminen on kaiken pahan alku ja juuri. Kehitys on yritystä ja erehtymistä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Helppojen prosenttien jälkeen olemme saaneet päästöhuijaukset, kartellit ja korruptioskandaalit sekä todellisuudenvastaisia lukemia tuottavan NEDC-mittaussyklin. Ja oikean sähköauton sijaan näennäistä sähköistämistä: hybridejä ja lataushybridejä.

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia

En ikinä uskoisi, että puolustan Anne Berneriä, mutta näinhän on uutisoitu.

"Hallituksen tavoitteena on, että perinteisiä dieselhenkilöautoja ei myytäisi Suomessa enää vuonna 2030, sanoo liikenne-ja viestintäministeri Anne Berner. Varsinaista myyntikieltoa hallitus ei kuitenkaan tavoittele, ainakaan tällä hetkellä."
...
"Tarkoittaako tämä sitten rajoituksia autojen myyntiin Suomessakin? Ei suoranaisesti, sanoo Berner.

”Tällä hetkellä ei hallituksen suunnitelmissa ole asettaa myyntikieltoja vaan hyödyntää muita keinoja muutoksen aikaan saamiseksi.”

http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi-haluaa-lop...

Eli uusien dieselautojen myynti olisi tarkoitus lopettaa noilla tienoin. Eihän missään ole puuhailtu vanhojen viemistä paalaamolle samalla. Miksi puhutte muunneltua totuutta Bernerin sanomisista?

Sinänsä aikataulu kuulostaa realistiselta.

Käyttäjän jussikeinonen kuva
Jussi Keinonen

Kiinnostavaa päättelykykyä Kansalaispuolueen puheenjohtajalta.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

On se aivan paikallaan, että joku rohkenee palauttaa villejä ideoita maan pinnalle. Nyt jo puhutaan, että autot eivät taritse kohta kuskia ja sähköautot pörraa kaikkialla. Vuoteen 2030 on aikaa 13 vuotta. Mitä suuria mullistuksia liikenteessä on tapahtunut vuodesta 2004 tähän päivään. Aika vähän lopulta. Hienot suunnitelmat eivät etene niinkuin niiden uskotaan etenevän.

Tuskinpa kukaan sähköautojen tuloon suhtautuu sinänsä kielteisesti. Pitkien yhteyksien takana asuvat ihmiset ja pitkiä matkoja liikkuvat ovat eri asemassa, kun taajaan asutussa ympäristössä toimivat. Akkujen kestot ovat todennäköisesti vielä pitkään riittämättömät ja latauspisteitä on vain muutama. Koko systeemin kehittäminen maksaa suunnattomasti, jonka kustannukset autoilija maksaa ilman lisääntyviä tuloja.

Hallituksen tarkoituksena on "hyödyntää muita keinoja muutoksen aikaan saamiseksi” eli sähköautoihin siirtymisen vauhdittamiseksi. Nämä muut keinot kyllä voi arvata mitä ne ovat. Ostat sähköauton tai itket ja ostat. Eli polttomoottoriauton omistajalle pannaan sellaiset sanktiot, että on pakko luopua halvasta kulkupelistä.

Niko Sillanpää

Kuvaamasi Pihtiputaan mummo on ollut jo kauan vainaa ja 1990-luvun lopulla valmistettu auto paalattuna vuonna 2030-2040, kun polttomoottori poistuu ainakin henkilöliikenteestä.

Teknologinen maailma muuttuu Samiseni, luddiitiksi alkaminen ei ole kestävä positio.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Onko kukaan laskenut montako olkivuoto kolmosta me tarvitaan näiden sähkötuolien lataamiseen ?

Saksassa laskivat, eikä Saksan energiapoltiikka anna myötä samalla luopua fossiilisista ja ydinvoimasta sekä muuttaa autot kulkemaan sähköllä.

Kaasu voisi olla väliaikaratkaisu, jos jakelu saadaan toimimaan, mutta jo sähköauton lataaminen "tien päällä" tulee muodostumaan pullonkaulaksi.

Niko Sillanpää

On laskettu, tarve on vähäisempi kuin intuitiivisesti ajattelisi. Latausinfra tarvitsee toki rakentaa, mutta toisaalta akkuteknologia paranee koko ajan ja toimintasäde pidentyy.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Saksassa laskevat että noin 24% lisää virtaa pitää saada aikaiseksi, jos vuoteen 2050 suunniteltu "kaikkien polttomoottorien" katoaminen tapahtuu....

Olen valmis luottamaan saksalaiseen enemmän, kuin suomalaiseen, koska Suomi....

http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindu...

24 prosenttia lisää on Saksalle mieletön haaste, koska se pitää leikata kivihiilestä, jota nyt käytetään poistuvien atomimiilujen korvaajana....

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #20

Saksan tavoitteen saavuttaminen tarkoittaisi teoriassa, joko 20 kaasuvoimalaa, 5000 merituulimyllyä, 35.000 maatuulimyllyä tai esim. 27 miljoonaa pientä aurinkovoimalaa yksityisten talojen katoille.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto Vastaus kommenttiin #20

Saksan vuoden 2016 sähköntuotannosta:
- 43,1 % rusko- ja kivihiilellä
- 21,1 % aurinko- ja tuulivoimalla ( huolimatta mittavista tuista )
- 14,7 % ydinvoimalla
- loput vesivoimalla , kaasu- ja bioenergialla

Saksan kokonaissähkön tuotanto oli v. 2016 545,4 TWh.

Suomessa vastaava sähkön nettohankinta oli 85,1 TWh, siitä 22,3 % sähkön nettotuontia ( pääosin Ruotsista ja Venäjältä) . Tuulivoiman ( jonka tuotantoa tuettiin ko. vuonna 157,6 miljoonalla eurolla julkisista varoista ) osuus tuosta Suomen sähkön tuotannosta oli 3,6 %.

Todettakoon myös, että Suomen vuoden 2016 sähkön tuotannosta 45% tuotettiin uusiutuvilla polttoaineilla ja 78 % hiilidioksidineutraalisti.

Lähteet:

Franuhofer ISE:
https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/en/d...

Energiateollisuus ry. :
https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipank...

Fingrid:
http://www.fingrid.fi/fi/Sivut/default.aspx

Valtion talousarvioesitys:
http://budjetti.vm.fi/ , ks 32. TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA , 60. Energiapolitiikka , 44. Uusiutuvan energian tuotantotuki(arviomääräraha)

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #31

Saksassa olen asentanut aurinkopaneeleja ns. "100.000 kattoa" projektin alla aikoinaan. Tämä ohjelma oli hyvä, vaikka tuskin juoksee koko elinkaarensa loppuun. Tämä pessimismini juontuu siitä että sähkölaitoksista suurin osa oli tuolloin vielä kunnallisia tai valtiollisia.

Nyt noita yrityksä yksityistetään kiireellä ja uusi omistaja alkaa viilata wanhoja sopimuksia, kuten Kreikassakin on käynyt paikallisen energiajätin siirryttyä ranskalaisen Arevan käsiin.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Juha Hämäläinen

Suomessa laitetaan päälle miljoona sähkösaunaa joka perjantai ! Etkö ole yhtään huolissasi sähkön riittävyydestä !

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

En kunnes samalla ladataan pari miljoonaa sähkötuolia, käytetään koneellista ilmastointi ja tehdään smootieita koko saunaseurueelle ja kylmäkaappi huurruttaa iltakaljaa!

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Toisaalta parin kilowatin kiukaita ei oikein voi verrata sähköauton 22kw - 300 kw lataukseen.

Vai mitä häh Herra Varsio ?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #41

Kodeissa lataillaan sähköautoa tavallisimmin 3,7kW teholla tai pienemmällä, jos käyttävät 10A sulaketta. Saa varmasti olla tarkkana, ettei pamauta päälle yhtäaikaa latausta, kiuasta ja vaikka uunia ja lämminvesivaraajaa. Kuormantasausta harvasta huushollista löytyy.

Timo Vuorinen

Suomalaiseen tapaan ainoa kannustin "puhtaampaan" autoiluun siirtymisessä tullee olemaan maksujen lisääminen. Kirjoitin puhtaamman lainausmerkkeihin siksi, että tulevaisuuden autoilusta keskusteltaessa sähköautot ovat yleensä eniten tapetilla, mutta mitään erityisen puhdasta niissä ei välttämättä ole.

Moottori-lehden vertailussa Nissan Leaf ei ollut sen puhtaampi kuin biokaasu-Octavia, jos katsotaan miten Suomessa tänä päivänä sähköä tuotetaan (tai millä tuotettuna sitä maahan tuodaan). Teslan S-mallin akkujen valmistus on niin monimutkainen prosessi että autolla pitää viimeisimpien tietojen mukaan ajaa jopa KAHDEKSAN vuotta ennen kuin se alkaa "säästää" päästöissä verrattuna polttomoottoriautoon. Siinä ajassa lienee jo akutkin uusimiskunnossa. Että se siitä päästöttömyydestä.

Ylivoimaisesti paras asia sähköautoissa on se, että päästöt syntyvät muualla kuin siellä missä ajetaan. Kaupunkien keskustojen ilmanlaatu paranee.

Poliitikkojen olisi syytä kehittää kannustinjärjestelmiä, joilla yksittäisen henkilöauton käyttöastetta parannettaisiin matkustajien määrää lisäämällä - kimppakyydit. Kuubassa käytännössä jokainen auto on taksi, joten yksityisautolle ei ole mitään tarvetta siellä. Ei minullakaan olisi omaa autoa jos saisin minuutissa itselleni kyydin samaan suuntaan ajavalta henkilöltä. Viimeisen kilometrin jaksaa jo kävelläkin ja pysäköintiongelma jää pois.

Moni olisi tällaisesta 'naapuriavusta' valmis maksamaan, mutta ei taksin hintaa vaan syntyviä todellisia kuluja jakamalla. Poliittisella päätöksenteolla jakamistalouden kehittymiseen voidaan aktiivisesti vaikuttaa.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Mitä ilmoittikaan Volvo tässä taannoin... niin että uusien autojen moottorit vuodesta 2019 ovat sähkömoottoreita.
Bernerin puheet eivät automallien valmistusta muuta suuntaan tai toiseen, eikä varsinkaan eläkeläiset toiveet kainuussa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Valitettavasti tämäkin uutinen elää omaa elämäänsä. Volvon markkinointiosastolla ollaan varmasti tyytyväisiä.
Volvo ilmoitti, että _uusissa malleissa_ tulee olemaan sähkömoottori. Nykymalleja valmistetaan vielä pitkään. Ei siis ilmoitettu mitään täyssähköautosta tai edes järeämmästä hybriditekniikasta. Se sähkömoottori voi kuulemma olla hiukan nykyistä tuhdimpi starttimoottori, joka vähän avittaa kiihdytyksissä. Ja päälle päätteeksi 48V sähköjärjestelmällä. Aika paljon saa olla ampeereita, että saadaan niitä kilowatteja käyttövoimaksi. Sähköautoissa on yleisesti 400V järjestelmä.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

On totta että sana 'malli' olisi voinut ekassa lauseessa olla mukana, nyt se puuttui.

tuomas tanner

Minunkin puolesta Berner saisi lopettaa, mutta.. Kymmenessä vuodessa päästöt eivät ole ihan väittämälläsi tavalla pudonneet. Vuonna 2000 uuden auton valmistajan ilmoittamien ja todellisten päästöjen ero oli 9%, nyt 42%. Juuri tämän takia päästöjen mittaustapaa ollaan muuttamassa. Julkinen liikenne ei toimi enää edes 50km pääkaupungin keskustasta. -kiitos juuri Bernerin. Ja on se kumma, että sähkölämmitys antaa pientalolle huonoimman mahdollisen energialuokituksen, mutta autossa se pelastaa maailman.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Oletetaan että hesan keskustaan rakennetaan pikalatausasema vaikkapa 100 autolle. Kuinka paksu piuha ja kuinka isot sulakkeet pitää olla jos se 100 autoa nappaa kukin energiaa 50Kw teholla. Ja sitten kun niitä autoja pitää ladata 10 tai 100kertainen määrä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei pikalatausasemia keskustoihin niinkään tarvita, vaan pitkämatkalaisille valtateiden varsille. Keskustoissa ja kaupoissa ym. riittää hyvin 22kW latauspiste, sellaisesta saa tunnissa noin 100km edestä latinkia akkuun. Niitä on kuulemma tulossa Pasilaan tehtävään kauppakeskukseen 300.

Teslan Supercharger-asemien (suurimmassa 40 latauspaikkaa) tekniikkaa netistä kaivelemalla voit saada osviittaa kysymyksiisi. Pikku vinkkinä, että kyse ei ole vain piuhan paksuudesta.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Oletetaan, että Suomessa olisi Hangosta Rovaniemelle sadan kilometrin välein pistokkeita, joista saa tunnissa mainitsemasi 100 km varten tarvittavan mehun, niin montako ihmistä tunnet, jotka lähtisivät Rovaniemelle tuolla matkasuunnitelmalla: 100km ajoa, tunti lepoa, 100 km ajoa jne.....

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #23

Tähän lienee syytä lisätä Saksan tietoa ylempänä olevasta linkistä, jossa kerrotaan, että Saksassa on suunnitteilla 300 kilovatin latauspisteitä ja Porschella on kunnianhimoinen tavoite saada akkuihinsa vartissa mehua 400 kilometrin kulkemiseen.

Joten lienee toivoa tankkausaikojen lyhentymiseen, mutta sähkötuotanto on edelleen ongelma.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #23

Taas tämä täysin naurettava Lappi-esimerkki. Nykyisiä sähköautoja ei tarvitse ladata sadan kilometrin välein.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #26

Keskustelutapasi on ärsyttävä, mutta se sinulle suotakoon.

Mitä muuta löysit/käsitit noista Saksassa olevista ongelmista vai onko tämäkin "naurettava Saksa-esimerkki", joka ei koske Suomea, koska me ollaan kaikki yhtä kivasti ylimielisiä, kuin Herra Mäkinen ?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #27

Se autoäijien jatkuvasti hokema Lappi-esimerkki on naurettava, koska kyse on marginaalisesta tarpeesta. 80% suomalaisista asuu taajamissa ja autoilla ajetaan keskimäärin noin 40km päivässä. Ja on päivänselvää, että sähköauto ei kaikkiin eikä kaikkien tarpeisiin vielä sovellu. Ja todelliset tarpeet ovat sitten eri asia kuin ne essonbaari-jutut, joiden mukaan suurinpiirtein joka jannu ajaa kusematta Lappiin vähintään kerran kuussa ja aina on hevoskärry vedossa ja työajoa pitkin Suomea satoja kilometrejä mökkiteitä myöten päivittäin.

Ja mitä Lappiin tulee, niin se Hesarin äskettäin haastattelema sähköautoilija ajoi just Käsivarren kautta Norjan Lofooteille. Että sikäli.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #35

"Autoäijä" heh sinun mielikuvituksesi käy ylikierroksilla (Hämiö). Ps. en omista autoa ja hyvin tulen toimeen vaikka olenkin 20 prosentin jengiä!

Hyytykää sinne kaupunkeihinne ja kun ruoka käy vähiin, älkää tulko pellolleni kuokkimaan!

Minä en ole vastaan sitä että kaikki kulkee sähköllä tai vaikka pyhällä hengellä, mutta ongelmista on voitava kesustella, jotta niihin löytyy ratkaisu.

Keskustelua EI ole hyökkääminen toisen rintamukseen kiinni tai erillaisten "äijien" heittely keskusteluun.

Vai mitä häh, Herra Mäkinen ?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #38

En ole sanonut sinusta mitään. Keskustelen vain yleisellä tasolla liikenteen suuntaviivoista. Paitsi nyt, kun luulit minua ilmeisesti kaupunkilaiseksi: en ole, enkä edes taajaman asukki. Esittämäni luvut tarkoittavat vain sitä kohtaa yhteiskunnassa, johon sähköautoilu tulee ensin leviämään.

Ennakkoluuloiset autoäijät ovat oikeasti varsin huomattava este liikenteen kehitykselle, heitä on essonbaarien lisäksi ihan vaikutusvaltaisillakin paikoilla. Jäärät ovat aina vastustaneet - ja hävinneet. Esi-isänsä varmasti puolustivat käynnistysveiviä kun sähköstartit alkoivat yleistyä...

Käyttäjän karitorikka kuva
Kari Torikka

Sitä en millään käsitä, ettei meillä biokaasuun satsata enempää, se on käytönnössä päästötöntä ainakin hiilidioksidin ja pienhiukkasten suhteen. Voidaan käyttää tehokkaasti myös -25 asteen pakkasissa. Toisin on akkujen laita, joita on kehtitetty vuosikymmeniä mutta edelleen niiden toimintaan Suomen ilmasto asettaa ankarat rajoitteet. Että siinä mielessä ilmaston lämpeneminen voi tietysti tästä pohjoisesta horisontista katsottuna olla positiivinen asia.

Biokaasu on järkevä polttoaine: Sitä voidaan valmistaa melkein "mistä tahansa biojätteestä", se on uusiutuva, kotimainen ja ainakin toistaiseksi järkevästi hinnoiteltu tuote. Moottoriksi kelpaa ihan nykyautojen polttomoottori, jonka uskon olevan käytössä vielä 200 vuoden päästäkin kaikesta sähkömarkkinahöpinästä huolimatta.

Suurin onglma tällä hetkellä on jakeluverkoston painottuminen etelään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Biokaasussa on ehdottomasti puolensa, sitä pitääkin kehittää. Liikennepolttoaineeksi se sopii väliaikaisesti. On paljon järkevämpää käyttää se biokaasu sähkövoimalan polttoaineeksi. Syy? Parempi hyötysuhde ja sähköllä on jo se jakeluverkosto.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Mitenkähän pitkälle sähköautoja kehittelevät suuret autonvalmistajat ottavat autojen ja niiden akkujen teknillisessä kehittelyssä huomioon 5,5 miljoonan asukkaan Suomen kylmät olosuhteet sekä pitkät välimatkat ?

Ja että ministeri Anne Berner yrittäjätaustaisena esittää pakollista etanolin sekoittamisvelvoitetta autoilijoiden käyttämään polttoaineeseen, se ihmetyttää. Tämä tietäisi merkittäviä lisäkustannuksia joko polttoaineen litrahintoihin tai sitten valtion ( veronmaksajien ) tuotantotukiaisina polttoainefirmoille.

Tokihan etanolin mittava käyttöpakko lisäisi puun kysyntää sekä kotimaan markkinoita ja sen kautta keinotekoisesti nostaisi kotimaisen puun myyntihintaa.

Tämähän ei sinänsä ole mitään uutta keskustalaisessa tukiaisautomaatti-politiikassa. Vanhasen II-hallituksen elinkeinoministerin Mauri Pekkarisen ( kesk ) ja häntä asiassa kompanneen työministeri Tarja Cronbergin ( vih ) läpiajama tuulimyllytukiaisethan ( tuulisähkön syöttötariffi ) toimivat jo hyvin ja julkista rahaa kilahtelee ( aina kun tuulee ) tuulisähköfirmoille ja niille maata vuokraaville maanomistajille.

Tuulimyllytukiaisiin on tänä vuonna varattu valion budjetissa 211 miljoonaa ( viime vuonna 159,7 miljoonaa ) ja tulevina vuosina tuo summa tulee olemaan 250 miljoonaa - 300 miljoonaa. Kokonaislasku julkiselle sektorille tuulimyllytukiaista ensimmäiseltä 12 vuoden tukiaisjaksolta tulee olemaan 3 500 miljoonaa - 4 000 miljoonaa euroa.

Kaikesta muustahan tässä maassa voidaan leikata, mutta ei mistään tukiaisista. Se näyttää olevan poliittisesti ylivoimaista. Paljon helpompi poliittisesti on rajoittaa kuluttajien vapaata ostokäyttäytymistä erilaisilla lisäveroilla ja pakkomaksuilla. Tämä heijastuu tietenkin myös niiden yrittäjien tulokseen, jotka haluavat kilpailla aidosti, ilman valtion poliittista kuluttajaohjausta. Ulkomaankaupassahan moisella kilpailulla ei pitkälle pötkitä. Sellaista se KiKy on.

Muistanko oikein, että joku olisi hallituksen suunnasta joskus puhunut julkisten menojen leikkaamisesta ?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyllä ottavat. Jopa se pieni kalifornialainen valmistaja. Suomea vastaavien ja ankarampien olosuhteiden Norjassa ajelevat tyytyväisinä niillä kymmenillä tuhansilla sähköautoillaan talvisinkin missä vaan.

Pitkät välimatkat ovat pitkiä välimatkoja joka maassa, ei Suomi ole siinä mikään ihmeellinen poikkeus.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Norjalaisten sähköautoilu perustuu mittavaan sähköautojen hankinnan ja käytön subeventointiin, johon öljystä tulonsa saavalla Norjalla on varaa.

Suomella ei ole öljylähteitä. Kaikki tuki otetaan Suomessa veronmaksajien kukkarosta.

Norjassa matkustaminen maan toisesta päästä toiseen päähän tehdään lentokoneilla, mutta ei vielä sähkölentokoneilla vaan saatuttavilla petroolia käyttävillä potkuriturbiini- ja suihkumoottorilentokoneilla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #65

Suomessa yksityistä sähköautoilua ei tueta, joutuu vieläpä käyttövoimaveroa maksamaan kuin dieselautoista.
Itse toivon, että tukia ei tulekaan.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Tässä linkissä selitetään vielä yksi pieni ongelma, joka olisi ratkaistava ennen suurta sähkötuolien esiin marssia.

https://qz.com/783314/this-is-what-electric-cars-a...

Litiumin hinta on pompannut näppärästi nelinkertaiseksi kymmenessä vuodessa. Tähän ongelmaan ei riitä EUforiset dikrektiivit, koska vapaa markkinatalous vallitsee maailmassa.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Lisätään soppaan vielä työpaikat, joita oletetaan Saksasta häviävän E-autojen kautta tuhansista satoihintuhansiin riippuen ennusteesta.

Isoja MB, VW jne tämä ei kirpaise niin suuresti, kuin Saksan suuria määriä PK-yrityksiä, jotka tekevät erikoistuneena osia polttomoottoreihin. Nämä firmat lyödät ovet kiinni, kun työt loppuu.

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/...

EDIT: korjasin huvittavan kirjoitusvihreän

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Suurimmat muutokset tulevat eittämättä korjaamoalalla. Sähköautoissa kun on paljon vähemmän osia eli hajoamiskohtia. Reikäkorttilävistäjät ja vaunusepätkin opettelivat kyllä aikanaan jotain uutta tekemistä, kun heitä ei enää entisiin hommiinsa tarvittu.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Puhut tietämättä miten tärkeä autteollisuus on esim. Bayerille ja Baden-Wuertembergille.

Työttömiä Saksassa on jo riittämiin ja lisä tuhannet tekee elon entistä rauhattomammaksi, mutta se ei koske Suomea, vaikka meilläkin saksan rautaa ruuvataan kasaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #48

Joko Saksan autoteollisuus siis luovutti ja ei valmistakaan sähköautoja, vaan lyö laput luukulle? ;-)

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #50

Jep. Juuri näin, vaikka ennusteissaan Saksan autoteollisuus on luvannut itselleen "kultaiset" vuodet vuoteen 2020 asti.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/248...

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

700.000 - 800.000 ihmistä on töissä autoteollisuuden parissa Saksassa.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/307...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #51

Ja suurimmat valmistajat kusivat sähköpaimeneen jätkäporukalla.
http://www.savonsanomat.fi/talous/Merkelin-toimisto-vaatii-autofirmojen-yhteistyön-perusteellista-selvittämistä/1019059

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Kokemus on osoittanut, että varsinkin infrastruktuuriin liittyvissä uusissa teknologioissa ihmiset yliarvioivat muutoksen nopeuden ja aliarvioivat teknologian muutoksen lopullisen merkityksen.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Minä olen enemmän huolissani politiikan uusiutumiskyvystä, kuin tekniikasta.

Jos Suomi ei ole päässyt autoverosta eroon näiden EUforiassa elettyjen vuosien aikana esim. laskemalla vuosittain 5% verosta pois, niin ei ole oletettavaissa "tuloksen" perusteella tulevan 13 vuoden aikana suurta muutosta....

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Tässä hallituksille mallia Saksasta.

3E - talo! Eigenerzeugung, Eigenverbrauch, Elektromobilität (omavarainen sähkötuotto, oman sähkön käyttö ja sähköllä liikkuminen.

Projektissa oli tarkoitus kehitellä omavaraisia yksiköitä kerrostaloista.

Loppu raporttia en ole vielä lukenut, mutta suurta mellastusta tämä ei ole aiheuttanut....

https://www.ifeu.de/index.php?bereich=ene&seite=3E...

EDIT: omakoti- muuttui kerrostaloksi

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Melko oiva blogi. Laitat sanoja Bernerin suuhun ja keräät pahennuksella kosolti palstatilaa.
Todellisuudessa Berner on toistellut viime päivinä vastakkaista, muutaman EU-maan kieltosuunnitelmista huolimatta, Suomi EI suunnittele kieltoja. http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005307587.html

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ranska ja Britannia ovat jo käytännössä päättäneet dieselautojen myynnin kieltämisestä viimeistään vuonna 2040. Todellisuudessahan vuonna 2030 minkäänlaisilla fossiilisilla kulkevia ei enää kannata myydä, ei niitä tarvitse täällä lailla kieltää.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ja koska Suomen markkinat ovat autovalmistajille merkityksettömän pienet, ei niitä dieseleitä sitten enää Härmän jääräpäitä varten valmisteta. Sopiikin kysyä, sallivatkohan seuraavan sukupolven päättäjät parinkymmenen vuoden päästä, että Suomesta tulee eurooppalaisten nokivasaroiden hautausmaa?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"muutaman EU-maan kieltosuunnitelmista huolimatta, Suomi EI suunnittele kieltoja"

Kun EU jotain suunnittelee, siinä ei pienen Suomen mielipide paina yhtään mitään. Kaikki haitat otetaan ilolla vastaan ja luvataan vielä tuplata haittakerroin.

Käyttäjän vesakauppinen kuva
Vesa Kauppinen

Kaupunkilaiset ajakoon puhtaasti sähköllä koska tämän päivän teknologia siihen sopii. Maaseudulla matkat on pitkät ja koneet suuria...Talvikin tuo omat haasteet
sähköleluille..

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Suuret koneet, suuret ennakkoluulot - maaseudun möllit.

Käyttäjän kristiinailmarinen kuva
Kristiina Kreisler

Ehkä sähköautobusinesskin tuottaa suomenruotsalaisille säätiöille joskus jotain.

http://kristiinailmarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Noin varmaan sanottiin myös silloin kun siirryttiin hevosvankkureista autoihin

Käyttäjän samruohola kuva
Samuli Ruohola

Miten toimituskyky toimii erilaisten polttoaineiden ja energianlähteiden tapauksissa esimerkiksi erilaisissa kriisitilanteissa, esimerkiksi sotatilanteessa tms., jossa vaikkapa ydinvoimaloita tuhotaan.
(Ääriesimerkki.)

Mitkä olisivat parhaimpia vaihtoehtoja / yhdistelmiä?

Käyttäjän samruohola kuva
Samuli Ruohola

Miten toimituskyky toimii erilaisten polttoaineiden ja energianlähteiden tapauksissa esimerkiksi erilaisissa kriisitilanteissa, esimerkiksi sotatilanteessa tms., jossa vaikkapa ydinvoimaloita tuhotaan.
(Ääriesimerkki.)

Mitkä olisivat parhaimpia vaihtoehtoja / yhdistelmiä?

Juha Moisio

Esa poika taitaapi olla ja vaikuttaa stadin ydinkeskustassa jossa pääsee kauppaan kävellen...maaseudulla saattaa olla kauppaan matkaa 30-50 km eikä tarvi olla "kainuussa". Voisi asiaa ajatella muutekin..on elämää täällä kehä kolmosen ulkopuolella...niin ja kehä kolmosen ulkopuolella kun ne dösät ratikat eivät kulje ihan joka nurkasta.. aika odioottimaista ajatella asiaa kuten kerroit..sorry nyt vaan.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Autoilu tyhmentää ihmisen. Auto on kimmppu mielikuvia jotka myydään mielikuvia haluavalle ja joka pettyy kun ei ymmärrä että ostikin mielikuvia. Kallita uudenauton mielikuvia joista osa haihtuu heti ilmaan kun ajat sen liikkeestä ulos. Auton tuotantokustannukset lienevät kymmenesosan sen myyntihinnasta. Loput veroja ja mielikuvia ja myyntipalkkioita. Autoilu tyhmentää ihmisen. Korin sisällä kaikki sopivuusnormit katoavat ja järkevänäkin pitämämme ihminen löytää sisältään kiusaajan, joskus jopa tappajan. Äsken saimme todistaa kuinka jokin automerkki, siis mielikuva, oli keskeisessä osassa kun hoitoa vaille jäänyt mielenterveyspotilas tappoi sivullisen.

Käyttäjän MarttiKorpiranta1 kuva
Martti Korpiranta

Anne Bernerissä kulminoituu Sipilän hallituksen toiminta, älykkyys ja moraali. Keskustapuolue kaivaa omaa monttuansa. Siitä vaan. Soinilaiset näyttävät mallia äänestäjien ja kansalaisten kunnioittamisessa. Pääministeri Sipilän hyväksynnällä tämäkin toiminta onnistuu. Kansan luottamus tälle hallitukselle on karannut jo aikaa sitten, ja kauas!

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hyviä näkökulmia niiden osalta, joilla irtorahaa ei enää ole:
Per C. Aukisena opiskelijana ulkomailla saattoi lainalla ostaa auton, jonka hinta oli 35% suomalaisesta hinnasta, ja ajaa sillä 20 vuotta Suomessa.
Eläkkeellä on pakko ajaa viime vuosituhannen vuosimallilla, koska uusien autojen hinnat ovat taas karanneet tavallisen eläkkeen hintahaarukoista.
Onko Suomi muuttumassa kamikaze-maaksi, joka europerheen jäsenenä tekee selvää itse itsestään?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Pitäisikö Suomen jäädä Euroopan Kuubaksi, jossa ajetaan bensa- ja dieselmuseoesineillä?

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Museo- ja muut harrasteautot ovat tosiaan erikseen. Mutta niitäkin tarvitaan sillä kieltämättä vanhoissa amerikanraudoissa on tyyliä.

Itseäni harmittaa suunnattomasti, että Mazda päätti lopettaa RX-7 mallinsa valmistuksen. Siinä on Wankel-moottori, joka on oma erikoisuutensa. (Tosin todennäköisesti rahani eivät koskaan olisi riittäneet sen ostamiseen...)

Vaikka huhut kertovatkin RX-9 mallin tulosta niin Mazdan toimitusjohtaja on kuitenkin todennut, että Mazda ei suunnittele Wankel-moottorisen auton paluuta.

Eiväthän nuo autot ole jokapäiväiseen ajoon vaan tyylittelyyn. Paitsi karummissa oloissa, joissa vanha venäläinen kalusto on voimissaan niin kauan kuin riittää miehiä, joilla on taito hanskassaan.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

72 kommenttia "liikenteestä". On hieno keskustelu mutta se on vain osa kokonaisuutta :

Puolet Suomen liikenteen päästöistä koostuu ns raskasta liikenteestä maanteillä, jota ei käsitellä lainkaan.

Tulos eli se että kansalaiskeskustelu keskittyy juuri haluttuun osaan , niin muu osa voidaan tehdä miten halutaan ilman kritiikkiä.

Ja se onkin se suuri asia johon LVM:n ja Suomen liikennepoliittisen selonteon lobbareitten - nyt Bernerin suulla , aiemmin Vehviläisen, Kyllösen, Risikon ja Virkkusen suilla esitettyinä on pyritty ja onnistuttu - jo noin kymmenen vuoden ajan.

Siinä ajassa olemme irtautuneet täysin EU liikennepoliittisista tavoitteista, niin liikenteen hallinnon, tutkimuksen kuin toteutuksen avulla , niistä , joilla pyritään pienentämään EU:ssa maantieliikennettä , ilmasto päästöjä ja energian kulutusta.

Meillä viime vuonna kasvoi maanteitten kuljetussuorite eli raskas liikenne 16% ilman että kuljetetut tonnimäärä lisääntyi. Tarkoittaa että raiteilta ja vesiliikenteestä siirtyi tonneja maanteille.

Kun EU:ssa olemme sopineet päinvastaisesta kehittämisestä.
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2...
ja jota Ruotsi on infran osalta toteuttanut ja nyt siirtyy tukemaan muutosta:

Ruotsi seuraa http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/...
ja
Norja jo toteuttaa https://www.wsj.com/articles/norway-takes-lead-in-... , artikkelissa kuvataan miten ensimmäinen 40000 vuotuinen kuorma autojen lastimäärä siirretään kuorma autoilta laivoille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset