Anne Bernerin taksiuudistus romutti turvallisuuden ja loi sekaannuksen alalle
KELAn asiakkaat ovat saaneet odottaa taksiuudistuksen toteuduttua kyytejään tunteja. Lentokentällä ihmiset ovat koettaneet selvittää, mistä saa riittävän ison taksin perheelleen ja mitä kyyti maksaa. Maaseudulla ihmiset ovat saaneet ihmetellä, mistä edes saa taksin.
Taksilain uudistamisesta ja sen vapauttamisesta varoitettiin ja Kansalaispuolueen asiantuntijajäsenen, taksiyrittäjä Ville Kuivalaisen vetämänä jätettiin kansalaisaloitekin. Ei varoittelut silloin kiinnostaneet Juha Sipilän kokoomus-hallitusta, eduskuntaa eikä vähääkään vastuuministeriä.
Kun taksissa ei tarvitse olla näkyviä tunnuksia tai mittaria ei käytännössä minkäänlaista koulutusta, niin mitenkä on Anne Berner, jos tällainen vale-taksi ottaa hyväuskoisen 16-vuotiaan nuoren tai 85-vuotiaan vanhuksen kyytiin ja heille tapahtuu jotain. 15 euron kyyti voi maksaa satasen tai jopa tonnin. Tai auto ajaakin syrjäiselle seudulle… Kuka kantaa vastuun? Tuskinpa sinä Anne Berner tai sinä Juha Sipilä?
Suomessa oli toimiva taksijärjestelmä, ehkä meille tavallisille ihmisille hivenen kallis, mutta joka tapauksessa turvallinen. Nyt meillä käsissä erittäin kallis ja pahimmillaan erittäin turvaton järjestelmä.
Liitteenä on aloite, jonka jätimme 2.11.2017. Nyt ne ongelmat, joista varoitimme ovat käsissä. Tästä kiitos kuuluu Suomen eduskunnalle, ministeri Anne Bernerille ja Juha Sipilän kokoomus-hallitukselle.
OM 99/52/2017
Aloitteen sisältö
Laki liikenteen palveluista (320/2017) eli ns. liikennekaari sisältää enemmän riskejä ja haittoja henkilö- ja tavarankuljetussektorille kuin arvioituja hyötyjä. Lain negatiiviset vaikutukset tulevat heikentämään kotimaista työpaikkaomavaraisuutta kuljetusalalla. Yrittäjien ja kuljetusyritysten toimintaedellytykset ovat vaarassa jo nykyisessä jatkuvasti kiristyneessä kilpailutilanteessa ilman liikennekaaren haittojakin.
Etenkin maaseutu tulee kärsimään liikennekaaresta, koska asemapaikka- ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta varsinkin harvaan asutuilla alueilla.
'Liikennekaari' poistaa taksialalta yrittäjäkurssivaateen sekä vähentää koulutusta. Tämän suuntainen alalle pääsyn madallus ei ole kuluttaja- eikä liikenneturvan mukaista. Se pitää estää pitämällä laki ennallaan. Paikallistuntemusvaatimus ja kielivaade on kirjattava lakiin. Suomen kielen taito on ehdoton perusedellytys turvalliselle taksitoiminnalle.
Laki on kumottava.
Perustelut
Esitetyssä laissa liikenteen palveluiksi on haittavaikutuksia, joita ei ole huomioitu kattavasti riskienhallinnan näkökulmasta.
Asemapaikka – ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta etenkin maaseudulla. Taksit karkaavat kysynnän perässä kasvukeskuksiin ja kaupunkeihin. Maaseudulla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten kuljetuspalvelujen heikko tarjonta kiihdyttää maaseudun autioitumista ja pienten syrjäisten kuntien muuttotappiota kasvukeskusten eduksi.
Kuluttajahinnat nousevat markkinaehtoisen hinnoittelun ja hintakaton poiston myötä. Tämä aiheuttaa kuluttajalle epävarmuutta ja lisää pelkoa käyttää taksipalveluja varsinkin yöaikaan. Kun taksoja ei ole ja jokaisella yrittäjällä on oma hinta, se luo huutokaupan ja kaaoksen varsinkin sesonkiaikoina. Nämä riskit on minimoitava ja pysyttäydyttävä entisessä hinnoittelumallissa.
Julkisuudessa KELA ja STM ovat ottaneet vahvasti kantaa vahvistetun taksan poistoon. Nykyinen toiminnassa oleva taksialan ja Kelan yhteisprojekti, sähköinen suorakorvaus, on säästänyt miljoonia euroja verovaroja vuositasolla tarkasteltuna. Hinnoittelun vapautumisen johdosta kulut todennäköisesti kasvavat ja verovaroja tuhlataan vahvistetun taksan poiston myötä.
Taksiluvan muuttaminen henkilöliikenneluvaksi, joka sallii yhdellä luvalla jopa kymmenen taksiautoa, on tarkasteltava uudelleen. Lupamuutos heikentää päätoimisten yrittäjien elinkeinoa, koska uusi laki mahdollistaa myös muille elinkeinonharjoittajille oman kuljetuskaluston hankkimisen. Tämä muutos on huono harmaan talouden ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Yrittäjien yhdenvertainen kohtelu ei toteudu, koska uusi laki antaa sivutoimiselle yrittäjälle mahdollisuuden hankkia 10 000 euroa vuodessa ilman alv-velvoitetta. Tällä tavoin liikennekaari saattaa päätoimiset ja sivutoimiset yrittäjät eriarvoiseen asemaan.
Lakiesitys rikkoo yrittäjien yhdenvertaisuutta sekä tasapuolista kohtelua. Tämä on jäänyt perustuslakivaliokunnalta huomioimatta, vaikka yhdenvertainen kohtelu on perustuslakiin kirjattuna.
Liikennekaari, laki liikenteen palveluista ei tuo hyvinvointia hyvillä yhteyksillä. Se heikentää maailman tunnetuinta ja turvallisinta taksijärjestelmää, suomalaista taksia.
Vastuuhenkilöt
Vireillepanijat
Ville-Veikko Kuivalainen
Edustajat
Ville-Veikko Kuivalainen
Sami Kilpeläinen
Piia Kattelus
Varaedustajat
Höps. Oikeastaan mikään muu ei kirjoituksessa pidä paikkaansa, kuin tuo ”liikennekaari saattaa päätoimiset ja sivutoimiset yrittäjät eriarvoiseen asemaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Minkälaisilla perusteilla tätä ns. uudistusta perusteltiin, ja onkohan missään vaiheessa luvassa arviointia, miten tavoitteet, mitä ne nyt sitten ovatkin, on saavutettu?
Ilmoita asiaton viesti
Tulee varmasti jossain vaiheessa, mutta nyt on kulunut vasta viikko siitä, kun taksia on voinut ajaa muutkin, kuin ”sisäpiiri”.
Kannattaa varmaan seurata ihan rauhassa muutama kuukausi vähintään montako mummoa on ryöstetty ja paljonko liikenteessä loukkaantuu enemmän ihmisiä tämän uudistuksen myötä.
Toisaalta kannattaa seurata myös sitä miten kyytien hinnat muuttuvat, työllistääkö,…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Toivottavasti seurataan ja kerrotaan sitten rehellisesti asian kaikki puolet.
Ilmoita asiaton viesti
Kela systeemit kustevat, se on ikävää.
Muuten en ole omassa elämässä huomannut muutosta. Nyt on asiakkaalla todellinen mahdollisuus tehdä valintoja.
Tämä on myrkkyä pimeille taksille.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään ole huomannut muutosta. Kas kun en ole kuluneen viikon aikana taksia tarvinnut.
Tarve tulee siinä vaiheessa kun olen ystävän luona kylässä ja alan tehdä kotiinlähtöä myöhään illalla. Taksi täytyy tilata. Mikä on Syvärilän neuvo, miten ”teen valinnan” ja mahdollisesti jopa ”kilpailutan” jotta saan enintään entisenhintaisen kyydin kotiini?
Ilmoita asiaton viesti
On se jännä ettei tätäkään kela ongelmaa osattu korjata ennen lain tulemista voimaan. Kumminkin ongelma tiedettiin etukäteen.
Ilmoita asiaton viesti
Kela on uhannut alkavansa jakaa sakkolappuja heti kun se sopimuksen mukaan on mahdollista eli 30 vrk:n kuluttua.
Sitä ja Kela-taksia odotellessa….
Ilmoita asiaton viesti
Siis ongelma on kelassa, ei vapautuksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilman taksikyytejä tarvitsevia Kelan asiakkaita ei olisi ongelmia.
Siis ongelma ovat asiakkaat.
Ilmoita asiaton viesti
Ei edelleenkään, vaan kelan asiakaat joutuvat valitsemaan kelan kilpailuttaman taksin. Miksi kela ei korvaa asiakkaittensa kyydeistä samalla tavalla kaikista takseista? Kelakorvauksenhan pitäisi koskea kaikkia takseja koska se taksitoiminta on vapautettu.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulin että kela alkoi vaatimaan aivan älyttömiä ja kalliita uudistuksia kela-taksien kalustoon ja korvauksiin. Tämäkin uudistus pilattiin virkamiesten toimesta asettamalla laiskoja sääntöjä.
Tällaisten toimistovirkamiesten tehtävät pitäisi muuttaa retroaktiiviseksi eli reagoidaan vasta kun ongelmia ilmestyy eikä lähetä ennalta sooloilemaan omiaan. Samalla saataisiin säästöjä kun porukka, joka keksii kieltoja ihan vain pitääkseen itsensä työllistettyna lentää pihalle.
Ilmoita asiaton viesti
vikamiesbyrokratia on pilannut niin monta asiaa tässä maassa, ettei niitä voi korjata kuin Kekkonen. Hän tosin on pois mennyt.
Ilmoita asiaton viesti
Arvatkaapa kenen läänitys kela on ollut 62 vuotta? Oikein! Kepujohtoinenhan se on.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Suomen kaikkialleasuttaminen on kepun agenda. Nimi ”keskustapuolue” on häivyttänyt kaiken puolueen ideologian kansan ymmärryksessä. Jokunen helsinkiläinenkin erehtyy äänestämään kepua, luullen sen ajavan perheen, keskiluokan ym asiaa.
Vallantavoittelu, mikä politiikkaan kuuluu; mutta hämäys, mitä kepu harrastaa, on iljetävää.
Asiasta ihan kolmanteen tai alkuperäiseen, tuo kelan historia, 62 vuotta kepua – uskon sinua, en ole tarkastanut. Niin miten se Sipilä lupasikaan – ei poliittisia nimityksiä – paras valitaan (keskustapuolueesta jäi sanomatta)!
Ilmoita asiaton viesti
Anne Berner on Sipilän kepun koko kuva. Se tuhoaa toimivaa ja antaa ”laillisen oikeuden” ryöstää vähempiosaisia ja puolustuskyvyttömiä. Jos olisin uskovainen, väittäisin Bernerin ja Sipilän palavan Helvetissä, koska rikas ei pääse ”neulan silmän” läpi. Mutta koska en ole uskovainen, uskon Isänmaan menevän kovalla vauhdilla kohti ”hyväksikäyttöyhteiskuntaa”, missä heikompi on vapaata riistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olen Eero täsmälleen samaa mieltä. Ja jos eivät nyt sentään helvetissä pala, niin kuvaannollisesti sanottuna kumminkin, täsmälleen sieltä taitaa tämä(kin) uudistus juontaa juurensa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli tämäkin päivä nähdä 😀
Ilmoita asiaton viesti
Berner on kyllä hieman ”dellainen”, mutta ajatellaanpa asiaa toiseltakin kantilta.
Nythän vapautus luo kyydeille kysynnän ja tarjonnan lait. Toisin sanottuna kyydin voi saada ihan muutamalla eurolla, kuten vaikkapa Thaimaassa. Näin ollen (mikäli kilpailu on tervettä), niin myös vähävaraisemmalla kansalla on mahdollisuus liikkua edullisesti paikasta toiseen.
En itse lähtisi ampumaan tätä uudistusta heti yleisen ja lobatun mielipiteen mukaan, vaan mielenkiinnolla seuraan jonkin aikaa kuinka taksikulttuuri muuttuu.
Kukaanhan ei ole kieltänyt käyttämästä kalliita ja lähtömaksun sisältäviä ”laadukkaita” taksipalveluja muutoksessa, vaan rinnalle tarjotaan myös kuluttajien kukkaroille sopivia palveluita.
On liian aikaista tyrmätä.
Ilmoita asiaton viesti
On tullut taksimatkailtua lähinaapureissamme Ruotsissa ja Virossa. Ruotsissa matkailija on aika turvassa, jos astuu taksiin laivarannassa. Hinnat ovat esillä ja mittarit (toivottavasti) toimivat sovitusti.
Virossa satamassa taksit toimivat samoin. Tosin viimeksi kun menimme taksilla Toompeänmäen toiselle puolelle, mittarissa oli valmiiksi 10 euroa, vaikka kyseessä oli mittaritaksi. Laskeskelin kilometrihintojen perusteella, että hävisimme 1.40. En jaksanut valittaa.
Taksikilpailu voi Suomessa olla hyväkin ratkaisu, jos sosiaaliset kuljetukset toimivat, hinnat alenevat ja käytännöt selkeytyvät. Nythän siitä ei ole mitään tietoa.
Ilmoita asiaton viesti
Näinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Taksiuudistus on parasta vuosikymmeniin….Vain pöhköt ovat vastustaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Onko Lavikainen aikeissa juhlistaa uudistusta nyt viikonloppuna taksiautoilemalla vaikka mopoauton kyydissä ?
Ilmoita asiaton viesti
En, mutta mikä vika on mopoautossa, jos laki on sen sallinut ihmisten kuljettamiseen? Ja toisekseen miksi puutut vain minun taksiautoiluu?
Ilmoita asiaton viesti
Kysytään sitten samaa Seppo Leskiseltäkin.
Aikooko Leskinen erinomaiseksi mainostamansa taksiuudistuksen kunniaksi suorittaa koemielessä mopoautolla jonkin pidemmän ja ilmeisen edullisen , hieman turvattoman ja normaalia enemmän aikaa vievän ( 45 km/h) taksimatkan vaikka maalle mummolaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Kuunneltuani äitini Kela-taksien saanti- ja aikatauluvaikeuksia, ei voi kuin ihmetellä, että nykyaikana Suomessa joku näin iso uudistus voidaan munata niin totaalisesti 🙁
… no, joo – onhan näitä toki nähty muitakin: Aktiivimalli I ja Aktiivimalli II tuskin yhtään sen parempi
Ilmoita asiaton viesti
Nyt täytyy olla täysin eri mieltä. Vanha taksikartelli ei palvellut ketään muita kuin sen herroja.
Taksiuudistus oli pakko saada läpi. Kansalaiset ja yhteiskunta maksoivat taksipuolella feodaaliherrojen kovat palkkiot, ja taksirengit saivat vain pienen osan omaan taskuunsa. Uusi lainsäädäntö antaa kaikille suomalaisille yhtenevän mahdollisuuden lähteä taksimarkkinoille ja se on tärkeää + erittäin kannatettavaa.
Ainoa muutos jonka olisin itse tehnyt olisi ollut jättää _jonkinlainen_ kattohinta taksikuljetuksille. Sellainen, mikä olisi ollut hyväksyttävä vaikka taksiajoneuvona olisi ollut Cadillac ja kuljettajana joku julkkis. Koska se estäisi pahimmat väärinkäytöt.
Ilmoita asiaton viesti
No edellisessä taksilaissa oli kattohinta. Mitä seurasi: kaikki käyttivät vain kattohintoja. Ei kilpailua.
Ilmoita asiaton viesti
100% Virrin näkemykselle!
Ilmoita asiaton viesti
Kun nyt tunnut olevan niin asiantuntija niin kysyisin sinulta että miten paljon 100 euron kassasta jää isännälle kun hän käyttää ulkopuolista työvoimaa?
Voi kertoa sinulle että se että kuljetus tapahtuu halvalla tai kalliimmalla autolla ei juurikaan merkkaa mitään.
Kiitos etukäteen vastauksesta!
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma on kela. Annetaan vapaat kädet kilpailuttaa sellaiselle organisaatiolle joka työllistää itseään esimerkiksi juoksuttamalla amputaatiopotilaita vuosittain sairaalassa hakemassa todistuksen siitä ettei näiden raaja ole vuoden aikana kasvanut takaisin.
Tämä on keskustalaista politiikkaa parhaillaan, tehdään asiat mahdollisimman monimutkaisiksi että saadaan sille kuudennelletoistakin serkulle valtion virka.
Ilmoita asiaton viesti
Kun kela kilpailutti kelakyydit ja kilpailun voittanut taksihärbelli ei pystynytkään toimimaan sääntöjen mukaan niin miksi syyttää uutta taksilakia joka nyt sattui alkamaan samanapäivänä kuin taksihärbellin sopimus hoi hoi voi voi missä taasen mennään.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä taksiuudistus on käsittämätön sotku. Seuraava hallitus perumaan sen.
Vetoan oikeudenmukaisuuteen, tasa-arvoon, turvallisuuteen ja paikallisten olosuhteitten vaihtelevuuteen.
Kermankuorinnaksi kutsutaan periaatetta, että palvelu kasaantuu sinne, missä liksat ovat parhaita. Muut seudut jäävät ajamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion taksi, valtion kaupat, VR, Alko – mitä kaipaat!
Euroopassa (ei kepulandiassa) taksi on tavallisten ihmisten kulkuneuvo, totesin justiin Tallinnassa 7 km 2,30 € reissu. Saiko vanhan taksimonopolin aikaan Suomessa edes istahtaa sillä hinnalla taksiin – sellaista aikaa varmaan kaipaat?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ihmetellään, että miksi kauppojen aukioloa on pitänyt joskus rajoittaa. Samoin ihmetellään, että miksei lonkeroa nyt ole aikaisemmin voinut ostaa kaupasta. Hetken päästä naureskellaan vanhoille taksialan rajoituksille.
Ilmoita asiaton viesti
Jotain kummaa vapaa kilpailu kuitenkin saa aikaiseksi. Tallinnassa asukkaille
julkinen liikenne ilmaista (tienkin veroissa maksetaan),
meille muunmaalaisille 2 €.
Ja…
Bussinespuolella esim Taxiyt; 7 km Tallina keskusta – Piritan satama 2,30 €!
(Onkohan ”Valkotalossa” huono ilmastointi; ei tässä helteessä Suomessakaan jaksa
kenenkään kirjoitelmia päivällä lueskella, öisin kyllä!).
Ilmoita asiaton viesti