Raha seuraa potilasta – vaiko ministeriä?
Sosiaali- ja terveyspalvelujen yksityistämisen vaikutukset ovat räjähtäneet käsiin viime viikkoina. Vanhushoidon palveluyksiköissä hoitajat on ajettu kestämättömän ahtaalle yritysten ahneuden nimissä. Ihmishenkien
menetyksiltä ei ole vältytty henkilöstön alimitoitusten takia. Jos missä tahansa muussa toiminnassa tehtäisiin tällaisia laiminlyöntejä, olisi selvää että vastuujohtajat vietäisiin raudoissa talteen.
Yksityistäminen osoittaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuu pitää olla yksissä käsissä. Rahanahneus ei saa ajaa inhimillisyyden ohi. Hoitoa tarvitsevien on saatava tarvittava hoito, oli se sitten lääkäripalveluja, ympärivuorokautista hoitokotiasumista tai lastenhoitoa. Yksityinen palvelu voi täydentää julkista palvelua. Vastuu ja tilaus pitää olla yksissä käsissä sekä rahoituksen että hoidon osalta, kuntien ja kuntayhtymien
luottamushenkilöillä. Vastuuta ei pidä ulkoistaa kasvottomille ulkomaisille pörssiyhtiöille tai sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehille. Sote:n valinnanvapaus pitää estää, se on kansakunnan etu.
Nykytilanteesta ei kanna vastuuta kukaan. Viime vuosina useat ministerit ovat antaneet rahan seurata potilasta. Uuden keskittämisasetuksen pääarkkitehdit ovat Juha Rehula (kesk.) ja Annika Saarikko (kesk.).
Myös eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) on valtioneuvoston jäsenenä vastuussa mm. keskittämisasetuksesta. Vakuutteluistaan huolimatta keskittämisasetusta hän ei estänyt. Nyt synnytyksiä, syöpähoitoja ja leikkauksia viedään sairaaloista satojen kilometrien päähän. Vaalien alla ollaan kantaa muuttamassa, mutta miksi puhemies ei hoitanut asiaa silloin, kun istui hallituksessa? Vaalien läheisyys ja oma
hillotolppa muuttavat kantoja, mutta olisi suoraselkäistä pitää kantansa myös hallituksessa.
Raha seuraa ainakin ministereitä. Anne Bernerin (kesk.) silmissä kiiluu jo paikka ruotsalaisen pankin hallituksessa, vaikka hän istuu Suomen hallituksessa. Berner ehti sekoittaa pääministeri Juha Sipilän
suojeluksessa taksialan. Kokkolan seudulla taksitoimintaan tuli täysin uusia toimijoita vailla minkäänlaista kokemusta. Oliko sattumaa? Autoihin ajettiin pakolla seurantalaitteita ja yllätys, täälläkin takana oli
yksittäisiä keskustalaisia yrittäjiä hyötyjinä. Ja kaiken kukkuraksi autot halutaan vaihdattaa sähköautoihin. Odotan vain kenelle tämä bisnes on suunniteltu.
On se raha seurannut Sipilän kavereita ennenkin. ”Paska-laki” ei muuttunut ministeri Paula Lehtomäen aikana. Jätevesipuhdistamoja muuten myi aiemmin Sipilän omistama yhtiö. Raha on seurannut myös kokoomusministereitä. Nyt valinnanvapautta ajetaan vauhdilla. Kuka muistaa vielä ministeri Laura Rädyn (kok.) ministeripaikan jälkeiset siirrot Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi ja sieltä yksityiseen terveysalan
yritykseen.Tai miten oli puoluetoveri Lasse Männistön liikkeet.
Lopettakaa omien yksityistaloudellisten etujen ajaminen sekä kavereiden ja sukulaisten nimittäminen virkoihin. Olisiko Suomi jossain vaiheessa maa, jossa voisi luottaa siihen, että korkeat virkamiehet ja poliisi ovat puolueettomia eikä kokoomuksen tai jonkun muun puolueen mandaatilla juuri ennen vaaleja perättömiä oikeusjuttuja julkisuuteen heitteleviä marionetteja. Ratkaisu voisi olla, että johtavat viranhaltijat vaihdetaan joka vaalikauden alussa. Silloin virkamiehilläkin selkeämpi tarve toimia oikeudenmukaisuuden puolesta.
Sami Kilpeläinen
Kansalaispuolueen puheenjohtaja
Nyt täytyisi yleistämisen sijaan muistaa, että monet tahot toimivat Suomessa kohtuullisen hyvin väitteistä huolimatta.
Suurin ongelma lienee valvonnan olemattomuus ja epäyhtenäisyys sekä julkisen, että yksityisen palvelutarjonnan osin. Ongelmia on myös kuntien kyvyssä hankkia ulkoisia ostopalveluja ymmärtäen samalla sopimusten sisällöistä olennaisempia seikkoja.
Soteen liittyen:
Meillä on erinomainen eikoissairaanhoito, joskin jonotusajat ovat paikoin liian pitkät – Helposti korjattavissa
Meillä on aivan erinomaisesti toimivia terveyskeskuksia, joiden toiminta on laadukasta ja kustannustehokasta. Näiden toimintaa ei tulisi muuttaa puoleen tai toiseen.
Meillä on myös huonosti ylläpidettyjä terveuskeskuksia, joihin lääkärit eivät ole halukkaita edes tulemaan töihin satunnaisia keikkoja lukuunottamatta. Näin on ollut jo vuosikymmenet siitä huolimatta, että asioita on pyritty korjaamaan vuodesta toiseen. Näiden varassa oleville ihmisille tulisi tarjota valinnanvapaus yksityisillä
vastaanotoilla joko oman kunnan tai naapurikuntoen alueella kunnollisen julkisen palvelutarjonnan puuttuessa.
Meillä on huonoja vanhusten hoidon yksiköitä niin yksityisellä, kuin myös julkisella puolen. Näiden puutteena on yleensä kuntien valvonnan puute tai valvonnan virheellisyys hoitopaikoissa paikan päällä ja ne tuntien. Meillä on myös aivan liian kovapäisiä ja laiskoja viranomaisia, jotka eivät toimi vastuullisella tavalla valituksia hoitopaikoista saadessaan.
Meillä on myös SUURENA valtaosana hyvin järjestettyjä vanhustenhoidon yksiköitä niin yksityisellä, kuin myös kunnallisesti tuotettuina, joista on syytä olla ylpeitä.
Mätien omenoiden niin terveyskeskuksina, kuin myös vanhustenhoidossa ei pidä antaa sumentaa todellisuutta, eikä niiden perustein tule yleistää palveluntarjoajia yhdeksi kokonaiseksi ongelmamöykyksi, joka on nyt vaalien ja Soten alla kovin halpamaisesti innostaa monia vastuuttomia poliittisia populisteja.
Työterveys ja yksityiset lääkäriasemat toiminevat maassa hyvin, koska näihin ainakin näytetään julkisesti olevan tyytyväisiä.
Ilmoita asiaton viesti
”Ministeriöiden ensimmäiset ratkaisuehdotukset maakunta- ja sote-lakeihin toimitettiin sosiaali- ja terveysvaliokunnalle”
https://alueuudistus.fi/artikkeli/-/asset_publishe…
”Ministeriöt toimittivat loput ratkaisuehdotukset maakunta- ja sote-lakeihin sosiaali- ja terveysvaliokunnalle”
https://alueuudistus.fi/artikkeli/-/asset_publishe…
Ilmoita asiaton viesti